Prophéties / La traverse | Prophecies / The Crossing (2019 – 2023)
Two-channel video installation / mirrored / diptych. 11 min 40 s., color, sound.
Sound: Mathieu Arsenault
Installation vidéo à deux canaux / en miroir / en diptyque. 11 min 40 s. couleur, son.
Son: Mathieu Arsenault
Lynn Kodeih questions how conventional image-based representations fail to convey a catastrophe’s reality. In this work, Kodeih developed a technique of repeatedly recording a piece of footage she shot in Beirut a few years before leaving the country, depicting a scene she deems prophetic of the devastating 2020 port explosion and its aftermath. Gradually, the saturated image turns almost illegible, thus mirroring the indecipherable absurdity of the space of tragedy. On the inverse of the double-sided projection, she presents footage of empty landscapes in Montreal, employing repetition to evoke another perpetuated disaster, that of colonization, to which Indigenous peoples have been subjected in Canada.
Amin Alsaden, from the exhibition text of Beirut: Eternal Recurrence presented at SAW Center
Filmed in Beirut in 2019, Prophecies is a video sequence that foretells an imminent disaster. In 2022, it is projected and re-filmed more than a dozen times in Montreal. The image transforms until the colors are oversaturated and the details are erased. The sound and the erased images reveal the catastrophe that eventually explodes the port of the place in the original city.
The Crossing is a series of long sequence shots, in which the territory is altered by successive image capture techniques. The image scrolls endlessly, becoming devoid of all sense. Places multiply and temporalities merge. The dispossessed, disembodied spaces evoke colonized territories left behind by forced displacement, migration, or exile.
Lynn Kodeih s’interroge à savoir si les représentations conventionnelles basées sur l’image sont aptes à transmettre la réalité d’une catastrophe. Dans cette œuvre, l’artiste a développé une technique qui consiste à enregistrer de manière répétée, une séquence qu’elle a tournée à Beyrouth, avant son départ, il y a quelques années, et dont le contenu lui semblait prophétique de l’explosion dévastatrice qui a eu lieu dans le port de la ville en 2020. Peu à peu, l’image saturée devient presque indéchiffrable, reflétant ainsi l’innommable absurdité de la tragédie. Dans l’autre canal de la vidéo, elle présente des images de paysages déserts à Montréal, utilisant la répétition pour évoquer un autre désastre, celui de la colonisation dont les peuples autochtones ont été victimes au Canada.
Amin Alsaden, extrait du texte de l’exposition Beyrouth: Éternel retour présentée au Centre SAW
Filmée à Beyrouth en 2019, Prophéties est une séquence vidéographique annonçant une catastrophe immanente. En 2022, elle est projetée et refilmée plus d’une dizaine de fois à Montréal. L’image se transforme jusqu’à la sursaturation des couleurs et l’effacement des détails. Le son révèle ce qui, éventuellement, aura lieu dans la ville d’origine.
La traverse est une série de longs plans-séquence, où le territoire se retrouve altéré par différentes techniques de captation de l’image. Celle-ci défile inlassablement, jusqu’à se vider de sens. Les lieux s’y multiplient, et les temporalités se confondent. Ces espaces dépossédés, désincarnés, évoquent des territoires colonisés, quittés par le déplacement forcé, la migration ou l'exil.
VIDEO EXCERPT